Co i jak powinny czytać dzieci?

0 3 482

for-reading-796375_1280Literatura dla dzieci jest niesłychanie ważną sprawą. Wszystkie badania podkreślają, że jeśli dzieci pokochają czytanie książek w dzieciństwie, to ta pasja będzie trwała przez całe życie. Czytać trzeba więc od najwcześniejszego dzieciństwa. Wiele kampanii społecznych podkreśla wagę czytania, więc informacja ma szansę dotrzeć do wszystkich zainteresowanych. Na szczęście współcześni rodzice bardzo dbają o intelektualny rozwój swoich dzieci i starają się czytać od najwcześniejszych lat. Oczywiście wcale to nie oznacza, że dziecko, któremu się czyta, będzie czytało samodzielnie. Szansa jednak, że tak się stanie jest wielokrotnie wyższa niż w przypadku rodzin nieczytających. Warto zaczynać od historyjek prostych nieskomplikowanych. Często pierwszymi książkami są tomiki poetyckie. Rekordy popularności biją polscy autorzy, których twórczość rodzice pamiętają z własnego dzieciństwa. Są to Jan Brzechwa, Julian Tuwim. Wanda Chotomska. Z biegiem czasu historie są bardziej skomplikowane. Dzieci zaczynają czytać samodzielnie. Jest to bardzo trudny etap, więc powinien przebiegać w sposób naturalny. Dzieci do niczego nie można zmuszać. Jeśli rodzice będą chcieli „na siłę” zmusić dzieci do czytania, może to przynieść odwrotny skutek. W Polsce jesteśmy przyzwyczajenie do czytania głoskowego. Nie wszystkie dzieci chcą tak właśnie czytać. Dla niektórych lepszym rozwiązaniem będzie czytanie sylabowe. W szkołach dużą rolę w rozwijaniu czytelnictwa spełniają biblioteki szkolne. Tak się jednak dzieje tylko wtedy, kiedy księgozbiór bibliotek jest nowy. Dzieci bowiem pytają o nowości. Biblioteka szkolna nie może być zakurzonym magazynem książek, jeśli chce spełnić swoją podstawową funkcję. Młodsi uczniowie sięgają po książkę bardzo chętnie. Z biegiem czasu pojawia się jednak problem. Czwartoklasiści przeżywają prawdziwy bunt i powoli zaczynają odchodzić od książki, a przecież wtedy powinni czytać szczególnie intensywnie. O ile we wczesnym wieku szkolnym dzieci czytały książki podobne, to dziesięciolatki wybierają książki stosownie do swoich zainteresowań. Rekordy popularności biją książki o zwierzętach. Z tego powodu dzieci czytają książki Holly Webb. U dziewcząt pojawia się zainteresowanie literaturą obyczajową. Dzieci przeżywają pierwsze zawirowania uczuciowe i o tym pragną czytać. Chcą wiedzieć, w jaki sposób, w podobnych sytuacjach, radzą sobie ich rówieśnicy. Do ulubionych autorów należy wtedy Beata Andrzejczuk, Ewa Nowak, Małgorzata Musierowicz. Dla chłopców niekwestionowanym ulubieńcem pozostaje Koszmarny Karolek, bohater cyklu powieściowego F. Simon. Chętnie też czytają o przygodach Mikołajka albo innych tego typu bohaterów. Cały czas ogromnym zainteresowaniem cieszą się książki Zbigniewa Nienackiego. Nieśmiertelny cykl o przygodach pana Samochodzika wcale się nie zestarzał. Trochę gorzej radzą sobie inni klasycy literatury dla dzieci i młodzieży. Niektóre książki bardzo się zestarzały i odeszły do lamusa. Inne pozostają nieśmiertelne. Na szczęście mamy grono nowych, zdolnych autorów książek dla dzieci. Całkiem dobrze radzą sobie polscy pisarze. Sporą popularnością cieszą się utwory Grzegorza Kasdepke, Pawła Beręsewicza, Doroty Terakowskiej. Dzieciom i młodzieży trzeba podsuwać książki mądre i ciekawe, a wtedy na pewno zainteresują się literaturą.

Zostaw odpowiedź