Kamp – etymologia
Skąd właściwie pochodzi nazwa tego nurtu?
Francuski slangowy czasownik camper oznacza pozować na kogoś, zachowywać się w sposób przesadzony. Estetyka kampu ma trochę wspólnego z tą postawą, jednak taka definicja byłaby ogromnie szkodliwym uproszczeniem istoty problemu.
Oksfordzki Słownik Języka Angielskiego po raz pierwszy odnotowuje termin camp już w 1909 roku. Jako przymiotnik oznacza ostentacyjne, przerysowane, afektowane, teatralne, zniewieściałe lub homoseksualne. Również naśladujące lub charakterystyczne dla homoseksualistów. Jako rzeczownik określa mężczyznę zachowującego się w ten sposób [afektowany, zniewieściały, etc.]. Ta etymologia wyraźnie eksponuje ścisłą zależność między kampem a estetyką gejowską. To jeszcze większe uproszczenie niż w poprzednim przypadku.
Susan Sontag i „Notatki o kampie”
Pierwszą próbą podjęcia refleksji teoretycznej o kampie był esej Susan Sontag – „Notatki o kampie” – z 1964 roku. Na samym początku autorka określa kamp jako „rodzaj wyrafinowania, który jednak wyrafinowaniem nie jest”. Estetyka trudna do zdefiniowania, wybitnie niejednoznaczna i pełna sprzeczności.
Susan Sontag pisze o następujących cechach kampu:
-
apolityczności, dystansie i braku zaangażowania w problemy publiczne;
-
umiłowaniu sztuczności, nienaturalności i przesady;
-
upodobaniu do tego, co odbiega od normy;
-
czerpaniu inspiracji zarówno z kultury wysokiej, jak również popularnej;
-
pasji tworzenia i wrażliwości;
-
postmodernistycznym charakterze – kamp operuje analogiami, aluzjami do rozmaitych przejawów kultury;
-
operowaniu ironią, sarkazmem, prześmiewczością, specyficznym poczuciem humoru;
-
kolażowości – kamp jest zlepkiem rozmaitych (często skrajnych) estetyk i kategorii;
-
umiejętności łączenia kategorii skrajnych i z pozoru nieprzystających;
-
świadomym charakterze – prawdziwy kamp jest celowy i przemyślany.
Kamp w kulturze przeszłości
Próbę definicji i wyodrębnienia kampu podjęto dopiero w epoce współczesnej, jednak jego przejawy były obecne w kulturze i sztuce już kilkaset lat temu. Jakie są przeszłe źródła kampu?
-
Moda kobieca z lat dwudziestych. Napuszone boa, efektowne suknie, przesadna dekoracyjność, cukierkowa kolorystyka.
-
Malarstwo i poezja prerafaelitów, a w szczególności realizacja hermafrodytyzmu. W kampie normą jest zamienialność płci, brak wyraźnych granic między kobietą a mężczyzną.
-
Opery Mozarta.
-
Styl rokoko.
-
Sztuka secesji.
-
Powieści gotyckie z XVIII wieku.
A przykład kampu w kulturze współczesnej? Od razu przychodzi na myśl Conchita Wurst. To na wskroś autentyczna (w swojej sztuczności) emanacja kampu.