Kolorowy, pustynny, minimalistyczny krajobraz. Na pierwszym planie spłaszczone, wygięte, pofałdowane zegary. Kojarzysz to płótno?
A może wysoka ludzka postać obleczona w niebieską szatę z czerwoną czaszką? Z tkaniny wystają otwarte szuflady, a postać zdaje się błądzić po omacku. Na dalszym planie płonąca żyrafa.
A portret kobiecy w perspektywie półzbliżenia? Poszatkowany, zdeformowany i rozdzielony na pojedyncze kulki – ni to cząsteczki, ni to atomy?
Salvador Dali był z pewnością jednym z najbardziej charyzmatycznych i najciekawszych malarzy w XX wieku. Jego surrealistyczne obrazy mają wydźwięk bardzo realny – w rzeczywistości wiele mówią o mentalności współczesnego świata i jego mieszkańców.
Salvador Dali – próba portretu
Salvador Dali urodził się w 1904 roku w Katalonii. Studiował malarstwo na Akademii San Fernando w Madrycie. Fascynował się futuryzmem, kubizmem, surrealizmem i włoskim malarstwem metafizycznym. Bardzo silny wpływ na warstwę znaczeniową jego twórczości wywarło zainteresowanie metodą psychoanalityczną Zygmunta Freuda.
Swoją surrealistyczną metodę malarską Dali przedstawił w książce „La femme visible” (1930). W stylistyce jego obrazów widać wyraźne inspiracje twórczością Maxa Ernsta i Yvesa Tanguy. Inspirował się światłocieniem, efektami iluzjonistycznym i XIX-wiecznym realizmem. W latach czterdziestych Dali przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie napisał „Dziennik geniusza” i stworzył własne muzeum. Próbował swoich sił w rzeźbiarstwie w brązie i krysztale, tworzeniu scenografii baletowych, projektowaniu mody, litografii.
Dali zmarł w roku 1989. Dzięki swojej niepospolitej metodzie malarskiej i ekscentrycznej osobowości zapisał się na stałe w kanonie kultury współczesnej.
Salvador Dali i jego obrazy
-
Lata 1910-1927 – dominują pejzaże, scenki rodzajowe, portrety. Estetyka nieco odrealniona, ale raczej w stylu ekspresjonistycznym.
-
Pejzaż z okolic Figueras,
-
Holenderskie wnętrze,
-
Pejzaż z okolic Ampudras,
-
Fiesta w Figueras,
-
Kaczka,
-
Portret Lucii,
-
Przyćmiony stary człowiek.
-
1928-1934 – w obrazach z tego okresu widać już wyraziste ukształtowanie się surrealistycznej estetyki Salvadora. Malarz wykorzystywał ja w pełni świadomie.
-
William Tell,
-
Shades of Night Descending,
-
Sześć wizerunków Lenina na pianinie,
-
Uporczywość pamięci (zegary!),
-
Jajka na talerzu bez talerza,
-
Memory of the Child-Woman.
-
1935-40 – pojawiają się wizje katastroficzne, aluzje polityczne i historyczne.
-
Miękka konstrukcja z gotowaną fasolką – przeczucie wojny domowej,
-
Paranonia,
-
Mrówki,
-
Sprawiedliwość geologiczna,
-
Mężczyzna z głową w niebieskich hortensjach,
-
Wielki paranoik,
-
Kanibalizm przedmiotów.
-
1941-1951:
-
Geopolityczne dziecko obserwujące narodziny nowego człowieka,
-
Portret Ambasadora Cordenas,
-
Portret pani Harrison Williams,
-
Rozmowa sentymentalna.
I wiele, wiele, wiele innych. W przedstawieniu twórczości Salvadora Dali dojdę tylko do tego momentu, aby nie psuć wrażenia. Dalsze stadia jego twórczości ciekawy czytelnik odkryje sam i z pewnością będzie miał z tego powodu większą satysfakcję.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.