Memy, komiksy, żarty, demotywatory – wszystkie one w przeciągu ostatnich kilkunastu lat zawładnęły internetem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Tzw. humor internetowy miał oczywiście swoje początki znacznie wcześniej, jednak to właśnie demotywatory i memy sprawiły, że stał się on tak bardzo popularny.
Pierwszy demotywator
Wbrew pozorom, pierwsze demotywatory powstały nie z przypadkowego pomysłu, a z celowego działania. Nie były one tez obrazkami w internecie a faktycznymi plakatami. Pierwsze z nich zostały stworzone w 1998, a więc ponad 20 lat temu, przez firmę Despair Inc. Miała to być prześmiewcza odpowiedź na popularne wówczas plakaty motywacyjne, które można było spotkać niemal w każdym biurze. Plakaty demotywacyjne spotkały się ze świetnym odbiorem, a wraz z rozwojem internetu rozprzestrzeniły się na cały świat.Oryginalne demotywatory miały taką samą formę przekazu ja te dzisiejsze, często jednak były bardziej dosadne. Dla przykładu demotywator przedstawiający psa, któremu nie udało się złapać lecącego frisbee, i zamiast tego uderzyło go w pysk, jednak ten pozostaje niewzruszony, z podpisem „Kompetencje – jeśli nie możesz nauczyć się robić tego dobrze, przynajmniej naucz się znajdować przyjemność w robieniu tego źle”.
Rozprzestrzenienie się demotywatorów zawdzięczamy jednemu z największych i najsławniejszych imageboardów na świecie – serwisowi 4chan.org. To właśnie użytkownicy tego portalu podłapali pomysł Despair Inc., i przekuli go na wersję cyfrową, co okazało się świetnym pomysłem.
Przez lata demotywatory występowały głównie w swojej klasycznej formie (czarne obramowanie obrazka z adekwatnym podpisem), jednak po czasie zaczęły ewoluować. Można więc spotkać demotywatory w ramce, bez niej, w innej palecie kolorystycznej, demotywatory bez opisu, w formie filmu czy animacji. Dziś demotywatory są spotykane w różnych formach na całym świecie i każdy kraj ma swoją własną odmianę. Dla przykładu Polska – występują u nas demotywatory w klasycznej formie (obrazek + czarna ramka + tekst), jak i te np. pozbawione ramki. Co je wyróżnia, to fakt, iż poza opisami w naszym ojczystym języku bardzo często odnoszą się one do sytuacji i wydarzeń w naszym kraju, co sprawia, że są jeszcze bardziej specyficzne, gdyż osoby zza granicy mogą ich nie zrozumieć.
Demotywatory są też częścią wielu subkultur, najczęściej młodzieżowych, co skrupulatnie i z pomysłem wykorzystują rozmaite agencje marketingowe, umieszczając w nich niebezpośrednie reklamy.
Najpopularniejsze demotywatory świata
Poniżej wymieniamy kilka demotywatorów, które na chwilę obecną mają status kultowych:Multiatsking – obrazek przedstawia zwyczajne połączenie łyżki i widelca, jednak w tym przypadku chodzi głównie o przekaz: „Multitasking – sztuka robienia dwukrotnie więcej niż powinieneś tylko w połowie tak dobrze jak mogłeś”, co jest nie tylko zabawne ale i prawdziwe.
Teamwork – zdjęcie przedstawia tworzącą się śnieżną kulę, natomiast podpis mówi: „Praca zespołowa – kilka nieszkodliwych płatków pracujących razem może uwolnić lawinę destrukcji” Ma to symbolizować moc, jaka drzemie w ludziach, którzy potrafią łączyć swoje siły we wspólnym celu.
Opinions –obrazek przedstawiający kameleona i żabę siedzące na łodydze rośliny, w czasie kiedy kameleon „zamyka” żabie usta. Opis mówi wyraźnie: „Opinie – nie są tu mile widziane”. Jest to zabawne nawiązanie do wielu sytuacji zarówno na co dzień, jak i w pracy.
You are Special – prześmiewczy demotywator dla ludzi, którzy próbują zdobywać uwagę na siłę. Obraz przedstawia małego szczeniaczka, a jego opis brzmi następująco: „Jesteś wyjątkowy. Jeśli potrzebujesz dodatkowego potwierdzenia – spraw sobie szczeniaczka. Reszta z nas próbuje pracować”